بهترین دانشگاههای ترکیه برای پزشکی


بهترین دانشگاههای ترکیه برای پزشکی

b4_5gyi.jpg

بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه

بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه

حرفه پزشکی در دنیا و نیز در ترکیه یکی از معتبرترین شغل هاست. قبولی و  تحصیل در ترکیه در رشته ی پزشکی که رویای بسیاری از دانشجویان است، کاری دشوار است. دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند، باید بتوانند در آزمون های ورودی دانشگاه ها نمرات بالایی را کسب کنند. رشته پزشکی علاوه بر دانشگاه های دولتی در بعضی از دانشگاه های خصوصی نیز موجود است اما پذیرش در این دانشگاه ها نیز نیازمند کسب نمرات بالا می باشد.
دانشجویانی که واجد شرایط برای تحصیل در رشته پزشکی باشند، پس از یک دوره تحصیلی شش ساله عنوان پزشک عمومی را دریافت می کنند. در این مقاله از سایت پروان آکادمی قصد داریم به این موضوع و معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه بپردازیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

 

دانشگاه های معتبر پزشکی در ترکیه

  • دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه دانشگاهی دولتی است که در شهر آنکارا واقع شده و از نظر عملکرد تحصیلی، رتبه برتر دانشگاهی را در ترکیه به خود اختصاص داده است. این دانشگاه با استانداردهای بین المللی بالا در بین دانشگاه های جهانی ترکیه در رتبه چهارم قرار دارد. به همین ترتیب، دانشکده پزشکی آن در پارامترهای US News برای پزشکی بالینی امتیاز بالایی داشه و نیز رتبه 5 را در همکاری بین المللی پزشکی بالینی دارد.

 

  • دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول از برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه، یک موسسه دولتی برجسته و قدیمی ترین و باسابقه ترین دانشگاه ترکیه می باشد که در استانبول مستقر است. دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول در سال ???? تاسیس شده است. این دانشگاه، بر اساس شاخص های US News در زمینه همکاری های بین المللی پزشکی جراحی در رتبه 7 قرار دارد.

 

بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه

 

  • دانشگاه آنکارا

دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا در سال ???? تاسیس شد و به عنوان اولین دانشکده پزشکی ترکیه مشهور است. در دانشگاه آنکارا رشته پزشکی به هر دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می شود. دانشگاه آنکارا همچنین چندین برنامه بین المللی از جمله برنامه های اراسموس و مولانا را برای دانشجویان پزشکی خود ارائه می دهد.

 

  • دانشگاه اژه

دانشکده پزشکی دانشگاه اژه در ترکیه با بیش از نیم قرن سابقه، یکی از قدیمی ترین و برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه است. هدف آن آموزش محققان و مولدانی است که نسبت به واقعیت های کشور و جهان حساس هستند. این دانشگاه دولتی در شهر ازمیر واقع شده است.
رشته های پزشکی این دانشگاه در سه بخش علوم پزشکی پایه، علوم پزشکی بالینی و علوم پزشکی جراحی دسته بندی می شوند. پزشکی بالینی آن یکی از بهترین های منطقه محسوب می شود. در حال حاضر، دانشگاه اژه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های جهانی در آسیا مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس US News، این کشور در بین موسسات مختلف ترکیه رتبه 16 را دارد.

 

  • دانشگاه مارمارا

دانشگاه مارمارا با سابقه ای طولانی، با حدود ???? هیئت علمی و بیش از ?? هزار دانشجو از موسسات عالی برجسته ایست که در شهر استانبول قرار گرفته است. رشته پزشکی در این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می شود. این دانشکده همچنین به دلیل تحقیقات پزشکی بالینی با رتبه ?? در منطقه، شناخته شده است. شما عزیزان جهت دریافت پکیج آموزش زبان ترکی می توانید وارد سایت پروان آکادمی شوید.

 

  • دانشگاه دوکوز ایلول

دانشگاه دوکوز ایلول یک موسسه نسبتاً تازه تاسیس است که تاریخ تاسیس آن به سال ???? برمی گردد. این دانشگاه مستقر در ازمیر با ?? دانشکده خود از جمله دانشکده پزشکی، معروف است. دانشکده پزشکی به همراه سایر دانشکده های علوم پزشکی در پردیس ?nciralt? مستقر است. فارغ از پرورش دانش آموختگان برجسته، این دانشکده اولین دانشکده ای بود که در سال 1997 از روش یادگیری مبتنی بر مسئله استفاده کرد.

 

بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه

 

سخن نهایی درباره بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

پزشکی در ترکیه در سطح بین المللی بسیار مورد توجه است. بسیاری از دانشگاه های ترکیه دارای رتبه بالایی در سطح بین المللی هستند و شهرت جهانی دارند.بیشتر دانشگاههای ترکیه به زبانهایی غیر از زبان ترکی مانند انگلیسی تدریس می کنند و روش تدریس آنها مانند دانشگاههای آمریکا و اروپا است، بنابراین بسیاری از دانشجویان خارجی این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند.
شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مهاجرت و تحصیل رشته پزشکی در ترکیه و همچنین تهیه پکیج های آموزش زبان ترکی می توانید وارد سایت پروان آکادمی شده و از خدمات این مرکز بهره مند گردید.

 

 

 

کاشت نهال انجیر


کاشت نهال انجیر

درخت انجیر از جمله زیباترین و خارق العاده ترین درختان میوه به شمار می رود که شما می توانید علاوه بر برداشت انجیر های خوشمزه و پر خاصیت از آن، به عنوان درخت زینتی در حیاط خانه تان به کاشت و پرورش آن اقدام کنید. اگر شما نیز در فکرتان خرید نهال میوه و کاشت آن را می پرورانید و دوست دارید کم و کاستی از جانب شما برای تولید محصول با کیفیت و زیاد صورت نگیرد، جهت آگاهی کامل از کاشت نهال انجیر، شرایط کاشت نهال و زمان کاشت و… تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ارتفاع درخت انجیر از ? تا ?? متر متغییر می باشد و بستگی به شرایط محیط کاشت آن دارد؛ تا کنون ??? گونه از انجیر شناسایی شده و میوه های رسیده از درخت در رنگ های سبز، زرد، بنفش و قهوه ای چیده می شوند و به صورت میوه یا بعدا پس از گذراندن مراحل خشک کردن به شکل خشکبار و با طعم های بی نظیر مورد استفاده قرار می گیرند.

برگ های درخت انجیر پهن و منشعب بوده و شیرابه شیری رنگ با مزه تند و سوزان از آن در جریان است. اکنون در ادامه مطالب به نکات لازم در کاشت نهال انجیر توجه شما را جلب می کنم.

برای تکثیر درخت انجیر روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها در دو گروه تکثیر جنسی و غیر جنسی قرار میگیرند. تکثیر جنسی، زمانی مورد استفاده قرار میگیرد، که شما دانه های درشتی از میوه انجیر به دست آورده باشید. به گونه ای که این دانه ها زیر دندان شما مشخص باشند. تکثیر غیرجنسی هم به روش های مختلفی مانند پیوند، خواباندن شاخه، پاجوش و قلمه زدن تقسیم می گردد. رایج ترین روش برای تکثیر درخت انجیر قلمه زدن است.

https://alphanahal.ir/fig-seedling/

انواع روش کاشت درخت انجیر:

به‌صورت کلی، دو روش برای تکثیر و کاشت درخت انجیر، وجود دارد:

روش جنسی

روش غیرجنسی

از روش جنسی زمانی می‌توانید استفاده کنید که دانه‌های داخل میوه به حدی بزرگ باشند که زیر دندان مشخص شوند. در این صورت می‌توانید با کاشت دانه‌ها، اقدام به کاشت و پرورش Fig tree،  نمایید. روش غیرجنسی نیز به سه روش پیوند، خواباندن شانه، پاجوش و قلمه زدن انجام می‌شود. در ادامه این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

 کاشت درخت انجیر به روش قلمه زدن:

قلمه زدن به دو روش مستقیم و کاشت نهال خزانه‌ای انجام می‌شود. در روش مستقیم، شما باید حفره‌ای به عمق یک و نیم متر و پهنای هفتاد سانتی‌متر ایجاد کرده و قلمه را در آن بکارید. دقت کنید که قلمه انتخاب شده باید ضخامتی حدود سه سانتی‌متر داشته باشد و قد آن نیز حدوداً هفتاد سانتی‌متر باشد. حفره‌هایی که برای کاشت ایجاد می‌کنید باید حدوداً ?0 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند تا مانع رشد یکدیگر نشوند.

در روش قلمه زدن خزانه‌ای، قلمه‌های ?0 الی ?0 سانتی‌متری از درختان ? تا ? ساله جدا شده و به همان روش قلمه مستقیم کاشته می‌شوند. حدود یک‌سال بعد، بهترین نهال‌ها را انتخاب کرده و آن‌ها را به مکان اصلی منتقل کنید.

در نحوه کاشت مستقیم قلمه، ابتدا چاله هایی به عمق ? تا ?. ? متر و طول و عرض حدود ?? سانتیمتر تا یک متر حفره شده و در اسفند ماه تا ابتدای فروردین ماه، قلمه های ? یا ? ساله و یا مسن تر که ?? تا ?? سانتیمتر طول و ? تا ? سانتیمتر قطر دارند، تهیه شده و کاشته می شوند. مسافت ها بین چاله ها بسته به قدرت نهایی درختان حاصله از ? تا ?? متر متغییر است.

کاشت نهال انجیر با روش پاجوش:

این روش کاشت درخت انجیر؛ در زمستان بهتر جواب می‌دهد. پس از رسیدن زمان مناسب، پاجوش‌ها را در حفره‌هایی که از قبل آماده کرده‌اید بکارید. برای کاشت باید یک حفره دو متری ایجاد کرده، سپس یک و نیم متر از آن را با خاک پر کرده و شاخه را در آن بکارید. این کار به نهال انجیر، کمک می‌کند تا به‌سادگی ریشه‌های خود را در خاک ساکن کند.

درخت انجیر معمولا زیاد پاجوش می‌دهند، بنابراین میتوان از آنها در ازدیاد درخت استفاده کرد. پاجوش‌ها را در بهمن و یا اسفند ماه در گودال‌های حفر شده قرار می دهند، و اطراف آن را خاک می‌ریزند. در این روش تعدادی از شاخه‌ها را حذف کرده و فقط ? تا ? شاخه باقی می‌گذارند. در مناطقی که کشت انجیر به صورت آبی می‌باشد، ابتدا گودالی به عمق ? متر حفر کرده و ?.? متر آن را با خاک پر می‌کنند. سپس گودال را آب داده و نهال را داخل آن میکارند.

خوب است بدانید، ازدیاد به‌وسیله قلمه به دلیل مقاومت بهتر گیاه حاصله در مقابل سرما، نسبت به پاجوش برتری دارد.

 کاشت درخت انجیر به روش خواباندن شاخه:

این روش، شبیه به پاجوش است با این تفاوت که شاخه از درخت جدا نمی‌شود و به همان شکل، خم شده و به زیر خاک هدایت می‌شود. با گذشت زمان، شاخه ریشه می‌دهد و تبدیل به درخت جدیدی می‌شود.

قلمه زدن درخت انجیر چگونه صورت می‌پذیرد؟

قبل از آموزش قلمه زدن درختان انجیر، لازم است که با قوانین انتخاب قلمه آشنا باشید:

  • درخت مادری که انتخاب می‌کنید باید سالم، قوی و پربار باشد.
  • سرشاخه‌های 2 تا 3 ساله درخت را برای قلمه زدن انتخاب کنید.
  • طول قلمه‌ها باید حدود ?0 سانتی‌متر باشد.
  • قطر قلمه‌ها حداقل یک سانتی‌متر باشد.
  • قلمه‌های بخش انتهایی درخت انجیر، بهتر از شاخه‌های وسطی و بالایی درخت هستند.

برای قلمه زدن و کاشت نهال انجیر، شاخه را انتخاب کرده و با اندازه مناسب برش بزنید. برای برش زدن حتماً از وسیله استفاده کنید و شاخه را نشکنید. شاخه‌های بریده‌شده را تا بهار سال آینده در دمای 0 تا ? درجه و رطوبت بالا نگهداری کنید. در این شرایط قلمه ریشه زده و آماده کاشت می‌شود. پس از رسیدن بهار، قلمه‌ها را در جای مناسب بکارید و به آن رسیدگی کنید. پس از گذشت یک سال، نهال آماده انتقال به‌جای اصلی است.

کاشت زمان مناسب نهال انجیر

یکی از مهم ترین نکات کاشت نهال آگاهی از زمان مناسب جهت کاشت نهال در دستیابی به رشد موثر آن محسوب می شود. اوایل اسفند ماه و اولین نیمه فرودین ماه زمان بسیار خوبی است تا نسبت به کاشت نهال اقدام نمایید‌. در این مواقع از سال نهال در دوره خواب قرار دارد و بارش باران بر عملکرد آن در آینده اثر بسیار مثبتی خواهد گذاشت.

شرایط مناسب کاشت و پرورش درخت انجیر

کاشت درخت انجیر مختص مناطق گرمسیری است. چون این درخت در مناطق سرد امکان رشد و باروری چندانی ندارد. به همین خاطر بسیاری از افراد پرورش درخت انجیر را در محیط داخلی منزل امتحان می کنند.

کاشت درخت انجیر در گلدان امکان شباهت سازی برای رشد را فراهم می کند. عده ای نیز کشت باغچه ای درخت انجیر را ترجیح می دهند اما در فصل زمستان پوشش مناسبی برای محافظت از سرما ایجاد می کنند.

 درجه حرارت

درخت انجیر مخصوص مناطق نیمه گرمسیری بوده و نیازمند زمستان ملایم و تابستان گرم است. این درخت به همان اندازه که در برابر گرما مقاوم است، در مقابل سرما مخصوصا در دوران جوانی حساس میباشد. بنابراین سرما یک عامل محدود کننده در کاشت این درخت به حساب می‌آید. از لحاظ درجه حرارت، انجیر در دمای حدود ?? تا ?? درجه به‌خوبی رشد می‌کند. هرچند کاشت این درخت در گستره وسیع‌ دمایی میسر می‌باشد، اما باید بدانید دمای بالاتر از ?? درجه کیفیت محصول را به طور محسوس کاهش می‌دهد.

نور مورد نیاز درخت انجیر :

درخت انجیر یک گیاه نیمه گرمسیری است و در محیط پرنور کشت می شود.این درخت به تابش مستقیم نور خورشید برای رشد و ثمر دهی نیاز دارد.انجیر زمستانهای ملایم همراه با بارندگیهای پراکنده و تابستانهای گرم را بیشتر ترجیح می دهد علیرغم اینکه انجیر بومی نواحی نیمه بیابانی است، درجه حرارتهای پایین زمستان، بیشتر از گرمای بالای تابستان کشت آن را محدود می سازد، بطوری که درختان انجیر گرمای شدید را بدون خسارت جدی به کیفیت میوه تحمل می کند.انجیر مانند هر گیاه خزان دار نیمه گرمسیری که به شرایط خشک آب و هوایی وابسته است تحت شرایط رطوبت نسبی پایین، تابش شدید نور خورشید، درجه حرارت بالای تابستانه (?? تا ?? درجه سانتیگراد در ماههای تیر و مرداد) و زمستانهای ملایم به خوبی رشد می کند. اگر پرورش درخت انجیر را در محیط منزل و در گلدان انجام می دهید، این گلدان را در محل مناسبی برای دریافت تابش روزانه قرار دهید.

وضعیت بارندگی :

زمانی که ?.? سانت از خاک انجیر خشک شده باشد، زمان آبیاری است. آبیاری درخت انجیر باید به طور منظم انجام شود. این درخت برای رشد به آب کافی نیاز دارد. اگر با زرد شدن برگ های درخت انجیر مواجه شدید، باید میزان آب دهی را افزایش دهید.

اگر این درختان به شکل دیمی کاشت شده اند، باید ??? تا ??? میلی متر بارش را از فصل پاییز تا ابتدای فصل بهار دریافت کنند. رطوبت نسبی کمتر از ??% برای درختان انجیر بهتر است. زیرا رطوبت نسبی بالا، شیوع و آلودگی به اکثر بیماریهای قارچی و نیز شکاف خوردن میوه که در زمان رسیدن میوه صورت میگیرد را تشدید می کند.

اگر بارندگی کاهش یابد، بهتر است کشت آبی را برای درخت انجیر دنبال کنید. در زمان لقاح درخت نباید در معرض بارندگی باشد. چون محصول آن به شدت کم می شود. میوه انجیر در بارندگی های کم و هوای خشک به شکل دم کوتاه و کوچک می شود اما در هوای مرطوب به شکل بزرگ و دراز رویت می گردد. اگر در محیط منزل اقدام به آبیاری گلدان انجیر می کنید، در هر بار آبیاری ?.? لیتر برای آن در نظر بگیرید.

باد :

وزش باد یا بارندگی در طول انجام عمل بار دهی ممکن است با ایجاد اختلال در پرواز طبیعی زنبور انجیر (Blostophaga) در انجام فعالیت گرده افشانی و تشکیل میوه، وقفه و ممانعت ایجاد کند. با وجود این، وزش نسیم ملایم در هنگام خشک شدن میوه مناسب است. زیرا به رسیدن مطلوب میوه ها کمک می کند.

نیاز سرمایی درخت انجیر :

نیاز سرمایی درختان انجیر برای شکست رکود زمستانی از صفر تا مقدار کم گزارش شده است، سرمای مورد نیاز برای شکستن استراحت انجیر به قدری کم است که چند هفته هوای خنک برای آن کافی است بطوری که ??? تا ??? ساعت دمای کمتر از ? درجه سانتیگراد نیاز سرمایی آن را بر طرف می سازد.

وضعیت خاک :

خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر خاکی از شن نرم تا رس سخت را در بر می گیرد اما در خاک های لیمونی بهترین رشد و نمو را از خود نشان می دهد. این خاک از نظر اسیدیته باید بین ? تا ?.? باشد. مقاومت گیاه انجیر بالاست و در محیط هایی با خاک خشک و شور نیز کشت می گردد.

آبیاری:

هر چند درخت انجیر قادر به رشد و تولید محصول در مناطق کم آب می باشد اما کم آبی همیشه مانع اصلی بر رشد طبیعی آن به حساب می آید و میزان بازده درخت را کاهش می دهد؛ لذا آبیاری فوری و زیاد نهال انجیر پس از کاشت به دلیل تماس بهتر ریشه با آب و خاک جهت جذب مواد معدنی برای شروع سریع تر رشد ضرورت دارد.

شایع‌ترین بیماری و آفات درخت انجیر چه است:

پس از کاشت، درخت در بعضی شرایط ممکن است دچار آفت یا بیماری بشود. شایع‌ترین بیماری‌ها و آفات درخت انجیر، عبارت‌اند از:

بیماری بلایت

بیماری سیاهک

سفیدک سطحی

پوسیدگی طوقه و ریشه

پوسیدگی طوقه و ریشه

شپشک ستاره‌ای

کنه تارتن

مگس

مبارزه با آفات و بیماری های درخت انجیر

مبارزه با آفات و بیماری‌ها نیز از اقدامات ضروری در کاشت و پرورش درخت انجیر می‌باشد.

مورچه اولین آفتی است که در بحث مراقبت از انجیر مطرح می‌شود. مورچه به دو طریق، به باغات انجیر خسارت وارد می‌کند. اولین مورد در زمان گرده‌افشانی میباشد، بدین صورت که با شکار حشره پلاستوفاگا (عامل گرده‌افشانی)، باعث پائین آمدن میزان گرده افشانی و در نهایت ریزش میوه‌های تلقیح نشده می‌شود.

مورد دوم نیز مربوط به زمان رسیدن و خشک شدن میوه بوده، که با تغذیه از میوه‌های رسیده و خشک باعث کاهش کیفیت و کمیت محصول می‌شود. مبارزه با مورچه ها، معمولا به روش سنتی و با ریختن سم به دور تنه درخت و لانه مورچه انجام می‌شود.

از دیگر آفات مهم انجیر، شب‌پره هندی، پروانه برگ‌خوار، سوسک شاخک‌بلند، مگس میوه انجیر، مگس سرکه و کته تار عنکبوتی می‌باشد، که مبارزه با آنها از طریق سموم مختلف امکان‌پذیر است.

مهمترین بیماری‌های انجیر نیز، شامل «شانکر یا خشکیدگی شاخه انجیر»، «ترشیدگی میوه انجیر» و بیماری «موزائیک انجیر» می‌باشد.

چند نوع هرس داریم و هرس درخت انجیر چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که شاخه‌ های آسیب‌ دیده و دارای بیماری بر روی درخت دیده می‌شود، درخت نیاز به هرس دارد. گاهی اوقات هرس درخت برای این انجام می‌شود که درخت قوت بگیرد و رشد بهتری داشته باشد. با هرس درخت، تقریباً نیمی از اندازه آن را می‌کاهید. بهترین زمان هرس، در زمستان و هنگام خواب زمستانی درخت است. شاخه‌هایی که روی شاخه‌های اصلی میوه دهی رشد می‌کنند و دارای زاویه کمتر از ?? درجه هستند نیز نیاز به هرس دارند.

انواع هرس درخت انجیر:

  • هرس بهره‌برداری
  • تشکیل درخت به شکل پابلند
  • هرس درخت انجیر و تشکیل درخت به شکل بوته

https://alphanahal.ir/

 

 

انواع روش‌ کاشت درخت آلبالو


انواع روش‌ کاشت درخت آلبالو

یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی که طرفداران زیادی دارد، آلبالو است. درخت این میوه محبوب می‌تواند به‌ راحتی در اکثر شرایط آب‌ و هوایی و مناطق به رشد خود ادامه دهد و محصولات لذیذی تولید کند. از این‌ رو نیز کاشت درخت آلبالو بسیار رواج یافته‌ است و افراد زیادی این درخت زیبا را در باغچه حیاط یا باغ خود می‌کارند. اگر قصد خرید نهال آلبالو را دارید با ما همراه باشید.

به‌ طور معمول این درخت را می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلفی به‌ راحتی بکارید. بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با پرورش و نگهداری درخت آلبالو به دست آورید، بهتر است به مطالب ذکر شده در ادامه مقاله نیز توجه کنید.

روش کاشت درخت آلبالو بسیار متنوع می‌باشد. از متداول‌ترین روش‌ها می‌توان به روش کاشت بذر، پاجوش و پیوند اشاره کرد. آلبالوهای معمولی به روش پاجوش کاشته می‌شوند ولی آلبالو گیسی و مجارستانی به روش پیوند با آلبالو تلخ و پیوند شکمی تولید می‌شوند. ارتفاع درخت آلبالو بین ? تا ?? متر است و بین ?? تا ?? سال بار می‌دهد.

برای کاشت آلبالو چه در مقیاس کوچک مانند حیاط خانه و چه در ابعاد بزرگ‌تر مانند باغ، در مرحله اول این نکته را در نظر بگیرید که فضا آفتاب‌گیر خوبی داشته باشد و حداقل روزی ? ساعت نور خورشید به آن محدوده بتابد، البته خاک و نوع آبیاری هم مهم است.

تکثیر درخت آلبالو

درخت آلبالو به روش‌های کاشت بذر، ازدیاد پاجوش، قلمه زدن و پیوند تکثیر می‌شود. در بیشتر مناطق کشور ما تکثیر درخت آلبالو از طریق قلمه و پیوند روی دیگر درختان آلبالو صورت می‌گیرد. میوه‌های درختانی که بر روی این پایه‌ها قرار دارند دارای مرغوبیت فراوانی هستند و میزان سازگاری پایه و پیوندک نیز بسیار زیاد است. آلبالو‌های بومی اغلب به روش پاجوش کاشته می‌شوند و آلبالو گیسی و مجارستانی به روش پیوند با پایه محلب (آلبالوی تلخ) و پیوند شکمی تکثیر می‌شود.

https://alphanahal.ir/sour-cherry-seedlings/

کاشت درخت آلبالو به روش بذر

در این روش، بذر آلبالو را در گلدان می‌کارید و در سرمای طبیعی زمستان یا یخچال قرار می‌دهید تا نیاز سرمایی آن برطرف شود و جوانه بزند. این روند بین ? تا ? هفته زمان خواهد برد.

برای کاشت درخت آلبالو به روش کاشت بذر در گلدان، باید گلدان حاوی این گیاه در فضای سرد نگهداری شود تا سرمای زمستانی به جوانه‌زنی آن در بهار کمک کند. ? تا ? هفته کافی است تا نیاز سرمایی این گیاه برطرف شود. همچنین این نیاز سرمایی را به طور مصنوعی در یخچال نیز می‌توان برطرف کرد.

کاشت درخت آلبالو به روش هسته

بعد از کاشت بذر بیشترین روشی که برای کاشت درخت آلبالو از آن استفاده می‌شود، روش کاشت هسته است که از سایر روش‌ها بسیار آسان‌تر می‌باشد. در این روش ابتدا هسته‌ی آلبالو را جدا کرده و هسته را می‌شوییم تا گوشت آلبالو روی آن نباشد.

هسته‌‌های آلبالو را در ظرف شیشه‌ای که تا نصفه کود مرطوب وجود دارد قرار داده و روی آن را با کود مرطوب بپوشانید و در ? درجه سلسیوس قرار دهید و همواره آن را مرطوب نگه دارید و از خیس کردن لایه‌های آن جلوگیری کنید.

بعد از تمام شدن خطر سرما هسته‌های آلبالو را در فضای باز بکارید به طوری که عمق گودال برای کاشت دو برابر طولش باشد سپس روی آن را ماسه بپوشانید و از سخت شدن خاک روی آن جلوگیری کنید تا مانع جوانه‌زنی نشود. دو ماه کاملا خاکش را مرطوب نگه دارید. پس از دو ماه جوانه‌ها ظاهر می‌شود.

کاشت نهال آلبالو از طریق پیوند

کاشت آلبالو؛ در برخی گونه‌ها مانند گونه‌های گیسی و مجارستانی از طریق پیوند انجام می‌شود. در این روش پیوند آلبالو تلخ و پیوند شکمی انجام می‌شود و پس از برگ‌ریزان درخت در فصل پاییز، نهال به زمین منتقل می‌شود.

کاشت درخت آلبالو از طریق پاجوش

در اطراف درخت آلبالو، پاجوش‌های زیادی می‌روید که می‌توانید با دقت دور آن‌ها را خالی کنید، پاجوش‌ها را بدون صدمه زدن به ریشه جدا کنید و  در گودال‌هایی که آماده کرده‌اید اقدام به کاشت آلبالو، نمایید.

 

قلمه زدن درخت آلبالو چگونه صورت می پذیرد؟

قلمه زدن یکی از متد های قدیمی جهت گسترش گیاهان است که درباره درختان میوه بیشتر اتفاق می‌افتد. طی این روش، یکی از شاخه‌ های جوان توسط وسیله‌ تیز استریل شده از گیاه مادر جدا می‌شود و در شرایط ریشه‌دهی قرار می‌گیرد. قلمه آلبالو باید در محیط سرد قرار بگیرد و معمولا قلمه گیاه را در فصل برگ‌ ریزان از ساقه اصلی جدا می‌کنند. برای سرعت ریشه‌دهی می‌توان از ویتامین‌ها و هورمون‌ها استفاده کرد و بهتر است در جعبه‌ها و یا گلدان‌های عمیق فرآیند ریشه‌دهی اتفاق بیفتد.

سپس در فصل کاشت آلبالو، قلمه‌های ریشه‌دار را باید در باغ یا باغچه غرس کرد.

کاشت از طریق نهال

اگر می‌خواهید در مدت‌ زمان سریع‌تری محصولات زیادی برداشت کنید، بهتر است اقدام به کاشت نهال آلبالو کنید. در نظر داشته باشید بهترین زمان برای کاشت درخت آلبالو از طریق نهال، اواسط آبان‌ ماه تا اسفند ماه است.

پس‌ از تهیه کردن نهال آلبالو باید آن را در عمق مناسبی از خاک بکارید و در آخر نیز کار آبیاری را انجام دهید. دقت داشته باشید نهال‌های آلبالو در این روش باید با فاصله 4 الی 6 متری از یک‌دیگر کاشته شوند تا بعداً رشد ریشه درخت دچار مشکل نشود و همچنین درختان بتوانند باروری بهتری داشته باشند.

کاشت درخت آلبالو: پرورش گیاه یک ساله

روش دیگر برای پرورش درخت آلبالو این است که به جای خرید بذر این گیاه، گیاه یک یا دوساله‌ی آن را خریداری کنید و به این نکته دقت کنید که گیاهی که انتخاب کرده‌اید شرایط و محیط رشدش به محیطی که شما در نظر دارید پرورش دهید نزدیک باشد زیرا گیاه به آن محیط عادت کرده است.

روش کاشت درخت آلبالو در اینجا به این صورت است که خاک را به عمق ?? سانتی‌متر حفر کنید و مقداری ماده‌ی آلی در انتهای گودال قرار دهید. ریشه‌ی گیاه را داخل گودال قرار دهید و سطح بالای ریشه‌ی گیاه را با خاک به طور کامل بپوشانید و برای کاهش حرکات احتمالی مانند وزش بادهای شدید بدنه‌ی آن را با طناب چند دور به دو میله‌ای که اطراف آن قرار دادید محکم ببندید.

خاک اطراف درخت را آبیاری کنید تا خاک آن سفت شود. بعد از آبیاری به آن کود دهید. کود را اطراف ریشه درخت بپاشید. درخت آلبالو پس از کاشت، مراقبت زیادی نیاز ندارد. این گیاه رطوبت و آب کافی از محیط اطراف خود دریافت می‌کند اما در روزهای خشک و بدون باران تابستان آن را باید آبیاری کنید.

آیا پرورش درخت آلبالو در باغچه ممکن است؟

از آنجایی که آلبالو، درخت مقاومی است، در بهار جلوه‌ای بسیار زیبا دارد و ظرف ? تا ? سال به بار می‌نشیند و از سوی دیگر کسی نیست که طعم آن را دوست نداشته باشد، بسیاری‌ها علاقمند هستند تا در باغچه خانه اقدام به کاشت آلبالو، نمایند.

خب در پاسخ به این سوال که آیا کشت آلبالو در باغچه ممکن است با خیر، باید گفت بله.

کاشت نهال آلبالو؛ پاجوش آلبالو، هسته و بذر در حیاط خانه ممکن است تا کمتر از یک دهه دیگر بتوانید از میوه‌های خوشمزه درخت خانه‌تان بستنی یخی یا مرباهای خوشمزه درست کنید.

احداث باغ آلبالو

آب و هوا: آب و هوا، عمدتا دما، مهم ترین عامل موثر بر توزیع جغرافیایی درختان آلبالو است، به طور کلی درختان در تابستان های طولانی و گرم و یا جایی که درجه حرارت در زمستان برای دوره های کوتاه مدت بالا می باشد رشد خوبی دارند. درختان آلبالو جوان به طول روز طولانی به طور مستقیم خوب پاسخ می دهند اما با افزایش سن این پاسخدهی صورت نمی گیرد. درجه حرارت بسیار کم در زمستان ممکن است جوانه ها،شاخه های انتهایی را از بین ببرد.

خاک: درختان آلبالو را در یک طیف گسترده ای از انواع خاک رشد می کنند که به خوبی زهکشی شده است. در بسیاری از مناطق مهم کشت آلبالو خاک غالب لومی شنی یا دیگر خاک های شنی است که معمولا خاک رس در قسمت زیرین قرار دارد. از آنجا که خاک رس سنگین تر اغلب به اندازه کافی خشک است، خاک سبک تر برای آلبالو ارجح تر است. خاک که بی آب هستند و بیش از حد خشک می باشند برای درختان آلبالو نامطلوب می باشد. بطور متوسط خاک حاصلخیز به نتایج بهتری نسبت به خاک بسیار بارور دارد.

فاصله درختان در کاشت

گاهی اوقات ارقام کوچکتر، مانند English Morello، در فاصله ?/? تا ?/? متری از هم کاشته می شوند. حداقل فاصله برای اکثر ارقام آلبالو ? متر است. فاصله ممکن است به ?/? متری هم افزایش یابد اگر خاک مناسب برای رشد درخت است، به ویژه برای ارقام قوی مانند ‘Montmorency. سیستم مربع به طور کلی در کاشت درختان آلبالو استفاده می شود. با این حال، سیستم کانتور را باید در برخی مناطق در نظر گرفت که در آن خطر فرسایش خاک وجود دارد. کاشت کانتور معنی کاشت هر ردیف از درختان در همان سطح و یا در یک خط منحنی با درجه انحراف خفیف همراه است که آب به آرامی حرکت می کند. در کاشت کانتور، باید حداقل فاصله حدود ?/? متر بین ردیف ها باشد.

خاک مناسب رشد نهال آلبالو چیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

خاکی که برای کاشت نهال آلبالو؛ مناسب است باید سبک باشد و از طرف دیگر زهکشی مناسبی هم داشته باشد. در عین حال، خاک باید رطوبت و مواد معدنی را حفظ کند و ریشه گیاه را در بربگیرد. بهترین نوع خاکی که برای باغ آلبالو بسیار کاربرد دارد خاک لومی لست. تلفیق خاک لومی رسی با خاک برگ و افزودن کود به آن، شرایط ایده‌آلی برای رشد آلبالو فراهم می‌ کند.

فصل مناسب کاشت آلبالو چه فصلی است؟

درخت آلبالو از نهال های علاقمند به سرما است که در سرمای زمستان آسیب نمی‌بیند و توان مقابله با آن را دارد. بنابراین بهترین زمان کاشت نهال آلبالو از اواسط آبان ماه تا نیمه اسفند ماه است.

درختان آلبالو باید در اسرع وقت پس از حفر گودال کاشته شود برای جلوگیری از از بین رفتن درختان جوان. در صورت امکان، درختان در پاییز کاشته شوند. در مناطقی که زمستانهای بسیار سخت دارند، کاشت بهار بهتر است. در عرض های جغرافیایی میانی که در آن زمستان نسبتا خفیف هستند، کاشت پاییزه معمولا ترجیح داده شده است و در مناطقی که در آن آب و هوای معتدل است. درختان باید قبل از کاشت به طور کامل در خواب باشند برای جلوگیری از رشد جوانه. رشد جوانه قبل از کاشت معمولا تلفات در نهال را افزایش می دهد. شخم زدن و یا دیسک عمیق معمولا لازم است. جاییکه در آن فرسایش یک مشکل بالقوه است، تنها یک نوار ? متری در ردیف درخت آماده می شود. از آنجا که آماده سازی خاک با محل و خاک نوع متفاوت خواهد بود، باید توصیه های محلی را دنبال کرد.

درخت آلبالو بعد از چند سال میوه می‌دهد؟

درخت آلبالو در شرایط مناسب بعد از سه تا پنج سال تولید میوه می‌کند. معمولا میوههای آلبالو در شاخه‌های یک ساله رشد می‌کنند و هرچه از عمر درخت می‌گذرد میوه‌دهی آن کم می‌شود. در حدود ??? روز بعد از گلدهی و در آمدن شکوفه‌های آلبالو، میوه این درخت می‌رسد. اگر ارقام بومی آلبالو را برای کاشت درخت آلبالو در خانه انتخاب کرده‌اید، زمان گلدهی نیمه دوم فروردین و زمان رسیدن میوه اوایل تیرماه است و شما می‌توانید از خواص آلبالو‌های دست پروده خودتان نهایت استفاده و لذت را ببرید.

مراقبت از درخت آلبالو

خاک: برای کاشتن درخت آلبالو باید از خاک  سبک و مرغوبی استفاده کنید تا بتواند به خوبی رشد کند. آلبالو  خواستار خاکی شور و قلیلی است ما بهترین خاک برای رشد آن خاک های لمونی رسی است. یکی از مواد معدنی ای که این درخت به آن احتیاج دارد و باید حتما در خاک آن بشد تا درخت از آن تغذیه کند پتاس است که به رشد بهتر گیاه کمک می کند و از سرما زدگی جلوگیری می کند

 آب :نیاز آبی آلبالو مانند گیلاس است، اما با این تفاوت که آلبالو نسبت به گیلاس به خشکی مقاوم تر است. آلبالو به دلیل دارا بودن ریشه های بلند که تا پنج متر می رسد نمی تواند آب  از ریشه ها عمیق تر جذب کند مخصوصا در فصل تابستان باید آبیاری به صورت منظم و عمقی انجام شود. درختان آلبالو به خاک های غرقاب حساس هستند و نباید بیش از حد آبیاری شوند.

نور:وجود نور مستقیم آفتاب حداقل به مدت ?-? ساعت برای درختان آلبالو لازم است. اگر درخت آلبالو را در مکانی به دور از نور بکارید میوه تولید نمی‌کنند که اگر هم تولید کند ترش مزه است. در واقع وجود نور مستقیم آفتاب باعث شیرین شدن میوه می شود.

هرس :نکته دیگری که در مورد کاشت درخت آلبالو باید بدانید این است که درخت آلبالو احتیاج به هرس کردن ندارد مگر اینکه شاخ و برگ های آن دچار آسیب و شکستگی شده باشد.

https://alphanahal.ir/